zondag 13 december 2009

Meer woorden op komst

De vakantie komt er stilaan aan. Tijd voor warmte. En woorden. Een verdoken vlucht uit het circus dat feestdagen heet.

Dus deed ik gisteren gezellige grootinkopen in mijn favoriete boekhandel en geniet van uitgesteld verlangen.

M'n aanwinsten zijn op één na, stuk voor stuk blind dates. Zonder reviews of kritieken gelezen te hebben vooraf, nam ik ze ter hand, en zag dat het goed was.

Sarah Kuttner, "de nieuwe literaire sensatie uit Duitsland", zo titelt de rode bandomslag, schreef Stuk. In Duitsland heeft ze naam gemaakt als televisiepresentator voor Viva en MTV. "Luchtig en vol zelfspot vertel Sarah Kuttner over de depressieve gevoelens die dertigers van nu ineens kunnen overvallen" leest de achterflap. Must-read leek het me, nu ik nog lekker net dertiger ben.

En dan is er ook Voor liefde, zie de letter L van Paola Calvetti. Een boek over boekenliefde. Na haar scheiding maakt Emma Valentini haar droom waar en begint ze een kleine boekhandel, Romans & Romances. In alle boeken speelt liefde een hoofdrol. De kasten zijn niet op alfabet gerangschikt, maar op onderwerp, zoals 'onbeantwoorde liefde', 'verliefdheid', ... Al snel groeit Emma's winkel uit tot een ontmoetingsplek voor klanten die niet alleen voor de boeken komen, maar soms ook voor elkaar. Een live dating-site met hoog romantisch gehalte dus. Een antidote voor virtuele vluggerds. Na het lezen van de achterflap kijk ik om me heen. Geen stuk naast me te bekennen.

In het volgende rek trakteer ik mezelf op het prachtig vormgegeven Weg van woorden van Germanist Jan Flamend en Historicus Bart Ramakers, die een wel heel bijzondere wandeling maken langs en voorbij de grenzen van communicatie. Een prachtige verzameling beeldspraak, verbasterde woorden, betekenisuitbreidingen en zinsbegoochelingen.

En tot slot, een oude bekende: Heleen van Royen's nieuwste: De mannentester. Het onderwerp is zo bij het haar gegrepen dat ik moet en zal weten hoe het afloopt. Victoria is een jonge, aantrekkelijke femme-fatale. Ze laat zich inhuren door vrouwen om hun geliefde op de proef te stellen. Geen man is veilig voor haar. In haar gedrevenheid om ontrouw aan de kaak te stellen, past ze duistere methodes toe.

Ik ken mannen die het goed zouden doen als vrouwentester. Die de kunst van het verleiden (ofte: vooral geen kunsten toepassen) als geen ander beheersen. Alleen rest de vraag of een man ooit de stap kan of wil zetten om aan een andere man te vragen: kijk es of jij mijn vrouw kan (in)nemen? Daar gaat te veel trots mee gepaard. Liefde bij een man is territoriaal. No trespassing. Ook niet voor testers.

Conclusie: dit is een grensverleggend boek. Op alle mogelijke denkbare manieren. En wie een grens verlegt, krijgt een plaats in mijn boekenrek.

In de categorie: eerlijke liefde.

1 opmerking:

Fleur & Dirk zei

En, hoe ver ben je al met je nieuwe aanwinsten ? Leestips meer dan welkom hier... nu mijn liefste een week forfait geeft voor de huiselijke sleur en zijn grenzen gaat verleggen in San Remo...