donderdag 11 april 2013

Altijd naakt



Op mijn deurbel in meatspace - de echte wereld dus - staat geeneens mijn naam. Maar ik heb een LinkedIn account, een Facebook profiel, een Google account, een Skype account, een Flickr account, een Academia.edu profiel, én een blog. Allemaal onder mijn eigenste eigen naam, no alias. Altijd naakt ben ik.

"Als je aanwezig bent op sociale media is de kans groot dat mensen je sneller zullen vertrouwen [...]. Het schept vertrouwen dat je eerst online kunt nagaan of iemand 'menselijk' is, nog voor je hem of haar in het echt ontmoet", dixit Clo Willaerts, auteur van bovengenoemd boek, in een interview in De Morgen van 11 april 2013.

Dit lijkt me aannemelijk, zo niet werkelijk (wie googlede al niet es stiekem die knappe collega?), maar sociaal gezien zeer kwalijk. In onze voortdurende bevestiging van verbondenheid alom, zijn we eenzamer en wantrouwiger dan ooit. Wie de anderen ook zijn: ze zijn niet hier, bij mij, bij de vrouw in mijn bad, aan mijn bureau, aan mijn keukentafel. We onthullen anderen door te constateren dat ze afwezig zijn. De vele verbonden vrienden, collega's, gelijkgezinden van een afstand beschouwen, zoiets heet depersonalisatie, het bijhorende verlies van tijdbesef duidt op derealisatie: verschijnselen die kunnen optreden op de vooravond van een psychotische episode of een andersoortige mentale implosie. The Big Bang revisited.

Google pikt automatisch sleutelwoorden op uit je mails, als je cookies in je browser niet uitschakelt wordt je immer en altijd bekeken: dit verklaart waarom advertenties ongevraagd zijn afgestemd op mijn interesses. En dat terwijl in meatspace een reuzachtige sticker op mijn brievenbus hangt die schreeuwt dat ik geen reklame wil.

In Vlaanderen krijg je bonuspunten als je om 19u de rolluiken blankwit (en op tijd en stond schoongespoten met een Kärcher) naar beneden haalt. Bekrompen bange burgertrut heet dat. Maar altijd naakt en kwetsbaar zichtbaar op het Internet? Toch maar liever rol-sluikerig alles dicht? Of ervoor zorgen dat onze online identiteit prachtig vlekkeloos is schoongestraald met een Kärcher? Dat lijkt me al even onmenselijk als onhaalbaar. Poseren houdt niemand lang vol. Dan krijg je een cyberkramp.

Altijd Naakt. Manage je identiteit online. Clo Willaerts, uitgegeven bij Lannoo.

Geen opmerkingen: