woensdag 4 februari 2009

Gekruid, krachtig, lekkers van Dekkers

Op weg naar huis, thuis, teevee en bedstee een oproep van Siska Schoeters. Om als de bliksem, en voor een prikje (stekelig, elektrisch wordt dat) naar het Kruidvat te hollen, want daar ligt een lookalike van Marlies Dekkers voor de grijpgrage prijs van 7.99. Voor Marlies Dekkers een nieuwe veldslag tegen plagiaat, het Kruidvat is zich niet bewust van enig kwaad. “Wat ons betreft, is het geen namaak,” zegt woordvoerster José Mees. “Wij pikken gewoon leuke trends op en maken die beschikbaar voor een veel groter publiek. Dat is de kracht van Kruidvat”, bericht het Nieuwsblad van 2 februari.

De kracht van Kruidvat is deze keer vast explosief, bedenk ik en sta eensklaps vier jaar terug in de tijd, in het pashok van De Erotische Verbeelding in Antwerpen, waar ik me met vier vriendinnen gretig tegoed doe aan het pikant, ongeziene moois in de winkelrekken. Ik glimlach bij de herinnering aan de bewonderende aaah’s en ooooh’s toen één van ons, net bevallen en met cupmaatje ronder en voller, sexy en gelukkig triomferend uit de paskamer kwam. Een toen nog ongehoord setje van Marlies Dekkers had gerealiseerd waar Rafaela in De Morgen van 17 januari 2009, openlijk voor pleit: een manifest van de lust, een viering van de levenslust. “Al te graag zie ik vrouwen rondom mij die er niet in slagen om na de jaren van voeden, opvoeden en koesteren te ontwaken. Vergeten dat ze lustrijke wezens zijn. Uitgedoofd, een beetje nukkig ook over het tekort aan appetijt dat ze bij hun wederhelft weten te ontlokken. Hun man is niet zelden gereduceerd tot quantité négligeable. Slechts leverancier van het huishoudgeld en een nuttig instrument als er klusjes moeten worden opgeknapt, maar voor de rest ontdaan van zijn sex-appeal, een onaantrekkelijke homp vlees die te veel plaats inneemt in de zetel, hoogst overbodig. Laat staan dat ze de tijd nemen om zich over de metershoge haag aan mannelijk schoon te vergapen.”

Rafaela’s pleidooi staat haaks op de mening van cabaretière Katinka Polderman. In Elle (Nl.) van januari 2009 voert ze strijd tegen het nieuwe feminisme, en gaat in de aanval tegen dragers van Dekkers: “Via Hyves kreeg ik een berichtje doorgestuurd: ‘Wil jij met je vriendinnen paalaerobics doen?” Ik dacht: dat is toch iets voor hoeren? Die draaien om zo’n paal heen, zo van: kijk eens hoe geil ik op die paal kan rijden. Dat kan ik straks ook op jouw paal! Ineens gaan weldenkende vrouwen paaldansen: de nieuwe feministen. Omdat ze ‘iets voor zichzelf willen doen’ en omdat ze ‘stout’ willen zijn. En als er een man komt kijken zegt ze: ‘Nee, nee! Ik doe dit voor mezelf hoor! Nieuwe feministen zijn heel divers maar je herkent ze wel meteen – aan een beha van Marlies Dekkers”.

Onlangs kocht ik lingerie van Marlies Dekkers. Ik ben immers weldenkend. Aan de kassa kreeg ik te horen dat Goedele met het verleidelijk fraais op de voorpagina van haar blad staat. Een bekende, weldenkende vrouw en potentiële slimste mens open en bloot mét Marlies Dekkers, voor Marlies Dekkers. Het nieuw feminisme in opmars? In de vrouwenbijlage Wax van De Morgen van 24 januari ging journaliste Nathalie Le Blanc in The London School of Striptease op burlesque klas, onder het motto “sexy zijn kun je leren” en “er schuilt een diva in elk van ons”. En nu, in tijden van crisis, waarin een diva-setje van Dekkers van 123 euro niet voor iedereen is weggelegd, laat staan een trip naar London, explodeert het nieuw feminisme in het Kruidvat, komt tot een verzadigingspunt en wil enkel nog meer?

Zucht. Plagiaat, nieuwe feminist, of puritein, het voelt gewoon fijn om mooi te zijn.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Daar zeg je zo wat op het einde ... Om mooi te zijn? Of om je mooi te maken, je ijdelheid te strelen?

Anoniem zei

tja, Marlies laat tintelen, maar als het echt stijlvol ondeugend mag zijn, dan spant Coeur Pistache de kroon en nog veel meer dan dat.
http://www.coeurpistache.be/

Roos zei

Eerder zoiets als je mooi voelen...Beauty is in the eye of the beholder ;-), niet?

Annelies A.A. Vanbelle zei

;-)