dinsdag 25 augustus 2009

Tegengif

De rode draad van mijn verhaal vandaag is een schelpdier, slechter bekend onder de naam Mytilus Edulis. Blauwzwart aan de buitenzijde. Parelmoerglanzend aan de binnenkant. In de vorm van een souper, is het kleinood een gretig excuus voor ettelijk scoutbenefiet. Doorgaans op zondag. Zondag benefrietdag.

Soms zijn de schelpdieren besmet met een gif. Als je ze opeet word je ziek. Voor je het weet raak je besmet met Diarrheic Shellfish Poisoning (DSP), letterlijk ‘diarree-veroorzakende schelpdiervergiftiging’. Zo kreeg ik gisteren een lange telefoon van een hartsvriendin. Met een gebroken hart. En een schelpdiervergiftiging. Wat haar het meest vergiftigd had laat ik in het midden.

Kort voordien was ik getrakteerd op het onderhoudende verhaal van vrienden die onder het mom van een avond volumineus verorberen van superieure schelpdieren zich genoopt hadden gezien 24 uur met familie en schoonfamilie door te brengen. Of dit een vergiftigd geschenk was laat ik opnieuw in het midden.

Ook op politiek vlak zaait het blauwzwarte lekkers vergif. Restaurants in Antwerpen moeten de Zeeuwse variant van het schelpdier boycotten. Annick De Ridder van oppositiepartij Open VLD is daarvoor een actie begonnen. Aanleiding is dat Nederland de beloofde verdieping van de Westerschelde voor de Antwerpse haven waarschijnlijk niet tijdig klaarkrijgt. Antwerpen loopt zo veel inkomsten mis. De Ridder, zelf bestuurslid van de Antwerpse haven, deelt nu affiches over de boycot uit bij winkeliers in de stad Antwerpen. Mijn mening hierover laat ik even niet in midden: blauw maakt zich zwart.

Bijkomend en haast al te gek in dit preutse kleine land is de wetenschap dat het smakelijke dier frequent fungeert als synoniem voor de Vlaamsche vrouwelijkheid, beter bekend als Vagina. De vergiftigingsverschijnselen die het dier in deze gedaante mag veroorzaken laat ik nogmaals liever in het midden. Maar. Beste hartsvrienden en –vriendinnen. Bent u geplaagd met Vaginic Shell Poisoning (VSP), probeer dan dit tegengif: Willy’s en Marjetten backstage bij Humo’s poppoll. Voila. Nen djoef op zijn muile. Een mossel in haar mossel. En nog ééntje voor 't af te leren. U houdt er geen blijvende schade aan over.

Rest mij. U te wensen. Een goede gezondheid. Blijheid. Ondeugdelijkheid. Oranje vlees, wit vlees, vlezig vlees. Laat het schelpdier u raken. En vooral. Laat het u gretig smaken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Inspired by Australian kitchen ?