maandag 7 januari 2008

Croqueuse d' hommes

Bernard Dewulf is vol lof over haar op de voorpagina van De Morgen. En ook voor Frankrijks grootste komt ze helemaal vooraan. Carla Bruni. Model en singer-songwriter.

What's the fuzz?

Bernard Dewulf is heilig. Samen met Peter Van de Veire heeft hij de gave om me 's morgens goedgeluimd te krijgen. En geloof me vrij, zo'n talent verdient om in bedevaartsprocessie aanbeden te worden. Dus volg ik Dewulf gedwee en surf naar Youtube.com op zoek naar de vrouw die vast veel Peters en Bernards goedgehumeurd krijgt bij het ontbijt.

Bij het zien van het filmpje Carla Bruni smokes raak ik niet overtuigd. Maar mijn geloof in Dewulf blijft rotsvast dus gaat het richting carlabruni.com. Op zoek naar een maagdelijk mooi portret beland ik in een Bilitis gallerij. Foto's van het soort dat in de zeventiger jaren de slaapkamermuren van frêle pubermeisjes tooide. Zeemzoete engelachtige romantiek. Met kanten nachtpon op een schommel. Of in een handgehaakte hangmat. En een vage versluierende nevel.

Maar, beware, achter al deze engelachtigheid schuilt volgens Anne-Elisabeth Lemoine van L'edition spéciale op Canal +, een ware mannenverslindster. Getuige Lemoines eigenhandig gekraakte lijst:

Muzikanten:
Mick Jagger
Eric Clapton
Louis Bertignac
Jean-Jacques Goldman

Komieken:
Vincent Perez
Charles Berling

Advocaten:
Arno Klarsfeld

Schrijvers:
Jean-Paul Enthoven
Raphaël Enthoven (met wie ze een kind heeft)

Politici:
Laurent Fabius
Nicolas Sarkozy

Aldus de voorlopige eindconclusie van mijn korte pelgrimage:

1. I'm no angel.
2. Mannen worden door vrouwen naar beroep gevaloriseerd en gecategoriseerd.
3. Vrouwen worden door mannen geromantiseerd.

Quelqu'un m'a dit.

Geen opmerkingen: