vrijdag 23 januari 2009

Story of a water closed

“Wat wil je van me?” Het had geklonken als een schreeuw. “Dacht je dat ik alles zou opgeven en bij je intrekken?” Bezeerd en betrapt had ze van hem weggekeken. Met beide handen had hij haar hals beetgenomen, haar blik ijzig, hard, dwingend aan de zijne vastgeklonken en gesist : “Wel, dat heb je dan verkeerd gedacht. “Fuck you”, had ze gefluisterd, intussen haar tranen verbijtend. “Fuck me too”, had hij gebruld. Maar toen was de deur al achter haar in het slot gevallen.

In de traphal zakte ze in elkaar, leunend, steunend tegen de zware eiken deur van zijn appartement. Ze hoorde hoe hij op bed ging liggen, zich afrukte met luid piepende halen van de matras, net voor het finale moment naar de badkamer beende, zijn broeksriem losgooide en klaarkwam boven de wc-pot. Met het doorspoelen, voelde ze het verlangen naar zijn sterke bovenlijf, zijn gecontroleerde, dwingende handen pijnlijk in haar kruis steken, als wanneer ze in de herfst in ijskoud open water zwom. Toen strompelde ze de trap af, door het statige portaal van het appartementsgebouw, naar buiten, de straat op.

Ze had een grens overschreden. Zijn grens. En haar pijngrens bereikt. In pyjama, ongeschoren, had hij de deur voor haar opengemaakt, ze had de paniek in zijn ogen gelezen, en meteen geweten dat ze niet welkom was. Vluchtig, had ze de familiefoto’s in de hal opgemerkt, de andere geur, de nestgeur, gesnoven.

Hij zou terugkeren. Dat wist ze. Hij zou haar opnieuw bellen, opzoeken, zich vleien in het kant van haar billen. Ze zou hem liefhebben. Fuck him too. Maar in het wit van zijn ogen zou ze telkens weer de familiekiekjes zien, in zijn haren de andere geur ruiken. Achteraf zou ze huilen om wat hij haar nooit kon, zou, en wou geven. Ze zou luidkeels, hard en diep het verdriet uitbraken boven de wc-pot, en weten dat ze er niet in zou slagen hem door te spoelen.

Onontkoombaar, in de schaduw zou ze blijven. Haar verdriet haar deel, blijvend gemis deel van het geheel.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De ene keer van poëtische schoonheid, toont dezelfde relatie (?) zich daarna weer van schrijnende scherpte. Heel leerzaam (voor wie daarvoor open staat) om van vrouwelijk standpunt te lezen wat een man volledig anders beleeft. Een situatie dit keer die het vele mannen, mij ook, onmogelijk maakt, het verschijnsel 'vrouw' te doorgronden.

Deze keer dus niet mooi beschreven, ik kan er niet van genieten. Omdat de inhoud te confronterend is, te dicht bij de waarheid ligt ...

Anoniem zei

En overigens is het ook in het Engels een water closet, met -t- ... Pas achteraf begreep ik de titel.

Roos zei

Beste Ton, hartelijk dank voor je reacties. Jammer dat je er deze keer niet van hebt genoten. Toegegeven, da's ook niet altijd mijn doel. Ik wil raken. In schoonheid en in pijn. Met uitzondering van de columns, zijn alle stukjes op dit blog fictief, dus ook de relaties die er in beschreven zijn. Vaak geïnspireerd door een complex gegeven van verhalen die me verteld zijn door vrienden, familie, op hun beurt aangevuld met een flinke dosis verbeelding. Hartelijke groeten, Ellen

Anoniem zei

Toch wel, ervan genoten heb ik ook deze keer weer. Maar het genot wordt niet alleen bepaald door de vorm: juist ook de inhoud speelt een belangrijke rol. En waar één van jouw herhalende thema's "vrouw-man" is, voert de inhoud van deze keer me naar een aspect daarvan, dat mij geen plezier geeft. Maar verder, graag vooral zo verder gaan, het is elke keer inspirerend en tot gedachten stemmend, om je teksten te lezen. Groeten terug naar Vlaanderland, Ton